Life in Cairns

Livet här på Esplanade i Cairns är jättebra! Har precis vant mig in i tidsskillnaden, inatt var första natten jag sovit en hel natt utan att vakna mitt i natten helt pigg. Somnade halv 8 igårkväll och vaknade halv 8 imorse, perfect :)
Annars är ju Ebba och Julia ute och dyker och jag har mest vilat ut mig och kollat in staden! Det är ju en ganska liten stad, eller mer som en turistort där vi bor..
Men imorgon kommer de tillbaks igen så då ska vi väl planera where to go next.. vi vill ju se fraser island och sen brisbane och gold coast för att sedan ta oss till Sydney och sen avsluta i Melbourne som ligger längst ner.. därifrån ska Ebba och Julia antagligen flyga hem ifrån om de hittar billiga biljetter innan jul.. så får jag helt enkelt se då hur jag gör :)
Igår och idag har jag mest legat vid den stora utomhuspoolen som de har byggt precis vid havet, för man kan inte bada i havet eftersom där inte är någon direkt strand.. så folk solar och badar vid denna gigantiska pool istället.. det är väl ungefär 30 grader på dagarna skulle jag gissa, och på kvällen är det sådär helt perfekt varmt, du svettas inte, men du behöver heller inte ha mer än skjorts och linne på dig!
Jag har också varit ute och powerwalkat varje dag på strandpromenaden där det kryllar av folk som åker inlines, cyklar, skateboardar eller joggar.. det är en riktig härlig atmosfär! Alla är ute, men så är det ju såklart när det är varmt och skönt :) Annars så är det väl som ett riktigt semesterparadis här men när man ser pelikaner nere vid havet eller fåglar i massa färgglada färger så fattar man att man är i Australien :)
Annars har jag väl inte så mkt mer att berätta just nu.. jag har precis köpt internet för ett helt dygn så nu håller jag på att ladda ner filmen ´my sisters keeper´som jag velat se så länge nu! Hoppas det inte tar för lång tid bara..
Sen kanske jag inte skriver på ett tag utan inte förräns vi har tagit oss vidare till nästa ställe..
Så ta hand om er så länge!
Och tack för alla fina kommentarer :)
Massa kramar till er!

Här bor vi :)

En liten del av utomhuspoolen

Pelikaner :)

Strandpromenaden

Australia!

H allihopa :)
Nu är jag efter en lååång resa framme i Cairns i Australien och har sovit här i en natt nu!
Efter att först väntat i London i 8 timmar (tack o lov för alla sommarpratare som mamma hade laddat ner) och sen sova en natt i Kuala lumpur där mitt bankomatkort krånglade som fan först, men efter en massa meck fick jag ut pengar.. o så kom jag typ till hotellet som jag bokat kl halv ett på natten.. men ägaren hade tydligen väntat mig för han sa direkt "JONNA,YOU`RE HERE" med ett leende.. jag tänkte bara, ja nu är jag i Malaysia.. alla är så trevliga :) haha. Men fy vad jag inte har saknat den där klibbiga värmen óch att bara svettas konstant.. förstår inte hur jag klarade 4 månader på Bali i den där värmen.. så det var verkligen skillnad att komma från kalla sverige till det..
Sen flög jag till Gold coast i Australien dagen efter och där skulle jag byta flygplats till Brisbanes flygplats.. så jag fick ta först buss med en massa virriga asiater, såå förvirrade (haha) och på bussen träffade jag två trevliga damer från Australien, verkligen såå gulliga. Frågade mig en massa frågor.. Sen tog jag tåg till brisbanes flygplats och då hann jag se mkt :) Det såg ut ungefär som det gör i alla californien-filmer.. typ OC och the hills.. alla bostadsområdena såg ut så ungefär vid gold coast.. och det är verkligen som alla säger om Australienarna.. de är ÖVERTREVLIGA.. för mig från sverige var det väldigt konstigt att alla (vem du än möter) säger "hi dear, how are you" men det är ju mest trevligt såklart, bara ovant!
Det var helt underbart när jag kom till Cairns och Ebba och Julia var där på flygplatsen.. äntligen var jag framme!
Nu bor vi alla tre i ett rum på ett backpackers-hotell som heter Caravella. Det är jättefint och allting är anpassat för backpackers överallt här i Cairns (och säkert överallt här i australien). Vi har gemensamt kök, toalett, dusch och pool! Idag har ebba och julia varit på diving-kurs då de ska ut till barriär-revet och dyka på lördag och söndag! Jag kände att det verkade ju häftigt men valde att inte hänga med på det, eftersom jag var så sjukt jetlagged både igår och idag.. känner att jag behöver lite tid att vila ut mig! Jag har dock läst lite om sky-diving som verkar ganska häftigt! Kan lägga pengar på det istället kanske, om jag vågar, hihi :)
Men det är jättefint här! Det är ungefär lika varmt som en riktig varm sommardag hemma fast mkt varmare på kvällen.. helt perfekt helt enkelt! Vi planerar att hyra en bil och ta oss neråt östkusten under 2 månader..dock är det ganska dyrt så vi ska kolla upp det mer.. sen åker julia och ebba hem innan jul och då vet jag inte alls vad jag ska göra.. att resa själv är inte min grej alls!
Jag kanske också kommer hem.. eller så tänkte jag se om det finns jobb som aupair och jobba hos en familj ett tag :) Vi får se vad som händer! Nu i början hade jag iallafall tänkt att slappa och sola!
Hoppas allt är bra med er där hemma!
Kramar från Jonna

I am leaving Sweden

Välkomna till min blogg
Idag lämnar jag kalla Sverige för varma Australien :) Känns så himla bra just nu! Packningen är klar, ipoden är fylld med musik och sommarpratare (när jag väntar i London i 8 timmar lär jag nog ha glädje av det) haha
Kl 15.25 går planet från Göteborg mot London och där ska jag vänta i så mkt som 8 timmar (usch)
Sen går planet 01.25 från London till Kuala Lumpur i Malaysia och då kommer jag antagligen mötas av sommarvärme när jag kommer ut :) Om det inte regnar vilket det finns en risk för då det är regnperiod där just nu.. Sen så ska jag leta upp ett hotell där jag kan sova över natten för att dagen efter flyga till Australien där jag ska möta upp Ebba och Julia :) Då lär jag nog vara heelt slut efter typ 4 olika flygningar, men samtidigt ska det bli så kul! Jag vet ingenting om vad som kommer hända utan vi får helt enkelt se :) Det är just det som kan vara skönt! Jag har nog tänkt att slappa ganska mkt de första veckorna, ligga på stranden och bli brun :) Samtidigt ska vi nog ta oss ner från Cairns längst östkusten, så att man får uppleva och se hela östra Australien :)
När vi sedan bestämmer oss för att stanna en längre period på ett ställe så har jag tänkt att söka jobb och jobba samtidigt.. trivs jag då med det så kan jag absolut tänka mig att stanna ett bra tag :) Ebba och Julia är nog ganska inne på att åka hem till jul, men jag hoppas att jag ska trivas så bra att jag har mod nog att stanna kvar ensam :)
Så åter igen välkomna till min blogg, så ska jag verkligen försöka vara duktig med att uppdatera ofta och lägga upp bilder! Hoppas min kamera (som har varit med om ett och annat) klarar sig på denna resan också :)
Så, sköt om er så länge här hemma!